Rättssociologiska institutionen får en halv miljon för att stärka internationellt genomslag

Valven utanför rättssociologiska institutionen

Lunds universitet har nyligen beslutat att fördela 46 miljoner kronor för att främja internationellt genomslag. Samhällsvetenskapliga fakulteten tilldelas 6,9 miljoner kronor, varav en del gått till Rättssociologiska institutionen.

Totalt får institutionen 520 000 kronor för två internationaliserande satsningar. Institutionen beviljas 140 000 kronor för att i slutet av november arrangera en internationell workshop på temat "de-colonialism". Ytterligare 380 000 kronor går till att finansiera anställningen av Hilary Sommerlad som gästprofessor under hösten 2024. Hilary Sommerlad är professor i juridik och social rättvisa vid University of Leeds, med ett särskilt fokus på juristers möjligheter att internationellt främja människors tillgång till rättslig prövning.

Satsningarna är en del av Samhällsvetenskapliga fakultetens mål att öka internationellt genomslag för forskning, samarbeten och utbyten. Med det ekonomiska tillskottet hoppas Rättssociologiska institutionen kunna ytterligare stärka sin internationella profil och skapa nya tillfällen för forskning och samarbete på global nivå.